The media economy in the age of platformization

Project in brief

In the framework of the Medialux project A. Joux will hold a conference on December 6, 2022 from 2:00 pm to 3:45 pm online on The media economy in the era of platformization.

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Partners

University of Luxembourg

The Government of the Grand Duchy of Luxembourg, Ministry of State

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#conference #digitalization #economy #media #medialux #platformization #socialnetworks #universityofLuxembourg

Project description

On 6 December 2022, from 2:00 to 3:45 pm, Alexandre Joux, Professor of Information and Communication Sciences at the University of Luxembourg, will hold a conference entitled “The Media Economy in the Age of Platformisation”, as part of the Medialux project coordinated by Dr. Raphaël Kies and Dr. Stéphanie Lukasik.

         

Medialux project’s 1st conference will take place on December 6, 2022 from 2:00 pm to 3:45 pm online in French and will focus on The media economy in the era of platformization by the Professor of Information and Communication Sciences, Alexandre Joux. To participate, you can connect to this link :

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YWU3YjVlZjktYzJmMS00NWY4LWE0OWYtYmJmMmVjYTMyMzgx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22445a9c95-0f9d-4953-9db1-bc4a45dd1220%22%2c%22Oid%22%3a%22ba245c4a-b5df-413a-93e4-3297ba6337f5%22%7d

Topic of the conference: The media economy has long been considered according to a sectorial approach based on the industrial economy and which accompanied competition and regulation policies. With digitalization, this approach is shattering, shifting from a supply-side logic to a demand-side logic interfaced with the means of content distribution. However, this new logic is not taken into account in regulation because it fails to think of media as ecosystems by integrating platforms. Alexandre Joux will present his approach to thinking about platformization. This approach is based on the analysis of players’ strategies.

Alexandre Joux is a Professor of Information and Communication Sciences at Aix-Marseille University and a researcher at the Mediterranean Institute of Information and Communication Sciences (IMSIC) in France. He was Director of the School of Journalism and Communication at Aix-Marseille University for ten years from 2012 to 2022. He is the author of three books: L’information d’actualité au prisme des fake news (2018, co-edited with Maud Pélissier), L’Introduction à l’économie des médias (2014 co-authored with Marc Bassoni), Les Nouvelles frontières du Net. To whom does the Internet belong (2010, co-authored with Laure Kaltenbach). Alexandre Joux has also written several articles in scientific journals such as Les Enjeux de l’information et de la Communication, Hermès, Réseaux.

CONTACT

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Publications

Joux, A. (2022). Pure players et médias alternatifs : une approche diachronique des représentations de l’indépendance et du pluralisme de l’information. Les Enjeux de l'information et de la communication, 23(1), 15-26.

Joux, A. (2022). L’exception culturelle française en sursis ? Revue européenne des médias et du numérique, IREC, n°60, 92-102.

Joux, A. (2021). Big data et data journalisme : des prétentions épistémologiques irréconciliables. Hermès, La Revue, 88, 291-298.

Joux, A. (2021). Huawei, symbole d’une nouvelle guerre froide. Revue européenne des médias et du numérique, IREC, n°57-58, 96-103.

Joux, A. (2021). Chine/Etats-Unis : réguler et protéger les Big Tech. Revue européenne des médias et du numérique, IREC, n°59, 95-101.

Joux, A., Amiel, P. (2020). Petit territoire et marchés des groupes de presse locale. Une analyse de la stratégie de la diversification du Groupe La Provence. Recherches en communication. Université Catholique de Louvain, 122-135.

Amiel, P., Joux, A. (2020). Négocier son rapport aux plateformes: les représentations des managers de presse locale. Sur le journalisme. Université libre de Bruxelles, 74-87.

Joux, A. (2020). Le streaming musical, un révélateur des enjeux de la diversité culturelle. Hermès, La Revue, 86, 275-282.

Joux, A., Sebbah, B. (2020). Les représentations implicites du pouvoir des médias d’information. L’exemple du lancement du Décodex. Sur le journalisme. Université libre de Bruxelles, 166-179.

Joux, A. (2019). Le spot TV à l’heure des plateformes. Une analyse de la stratégie publicitaire du groupe TF1. Tic&société, association ARTIC, vol.13, 295-322.

Joux, A. & Gil, I. (2019). Entre transparence des sources et entre-soi : une critique du f act-checking du débat de l’entre-deux tours de la présidentielle française de 2017. Études de communication, 53, 67-84.

Joux, A. (2019). Des journalistes pas comme les autres: Le traitement médiatique des Gilets jaunes, un révélateur des tensions qui traversent le journalisme. Les Cahiers du numérique, 15, 29-52.

Joux, A., Pélissier, M. (2018). L’information d’actualité au prisme des fake news, L’Harmattan.

Joux, A. (2018). L’information audiovisuelle à l’heure du numérique, Cahiers français : documents d’actualité, La Documentation Française, n°406, 58-65.

Joux, A. & Bassoni, M. (2018). Le journalisme saisi par les Big Data ? Résistances épistémologiques, ruptures économiques et adaptations professionnelles. Les Enjeux de l'information et de la communication, 19(2), 125-134.

Joux, A. (2018). Diversité culturelle et quotas : vers une régulation des algorithmes. Hermès, La Revue, 80, 185-186.

Joux, A. (2017). Stratégies de marques et stratégies éditoriales du Groupe Figaro: Du portail à l’écosystème intégré par le Data Management. Réseaux, 205, 117-143.

Joux, A. (2017). No Comment : le off d’Euronews sur l’information européenne. Hermès, La Revue, 77, 102-104.

Joux, A. (2016). La régulation des industries culturelles à l’heure d’Internet et les enjeux pour la diversité culturelle : le cas des quotas radiophoniques français. Global Media Journal Canadian Edition.

Bassoni, M., Joux, A. (2014). Introduction à l'économie des médias. Armand Colin.

Kaltenbach, L. Joux, A. (2010). Les nouvelles frontières du Net. Editions First, collection Documents.